söndag 15 mars 2009

MIN BRODERS KOMPIS LILLASYSTER


Jag ska skriva rakt, så du förstår, älskling.


Grytlappar, tunnbröd och lotterier. Tanter och farbröder som sett mig växa upp, som säger: ”du blir ju vackrare för varje gång vi ser dig!” Stig-Uno <3

Anders vinner en jättestor duk, jag vinner efter många om och men ett par blåa stickade vantar.

Så.

Dagen innan såg jag film om Afrika och läkemedelsföretagen med några brorsor. Min och hennes. Somnade till deras småprat,
vaknade till pannkakor och kall mjölk och telefonsignalen: han är på sjukhus nu.



Missar precis grindstolpen vid utfarten,
svänger in på den fula parkeringen och skymtar min vän,
skymtar hennes röda väska.

Vi pratar om fulheten, de gamla cykelställen och skräpet längs vägkanterna. De kala grenarna och gråheten.

Sticker därifrån. Code – never again!



Når vårt mål en och en halv timme senare. Möts av glada barn som ropar och kramas.

Ramlar därifrån vid midnatt – springer ifatt bussar och upptäcker ett relativt otänkbart sammanträffande nere i centrum i väntan på spårvagnen.

Skrattar, pratar, virkar mormorsrutor på McDonalds i Brunnsparken,
vi skiljs åt och jag tar nattbussen hem


- känner inatt att det är okej att inte stanna kvar.

-
Kanske förändras även jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hasses brorsas låtsaskompis syrras

Anonym sa...

Haha! Nej, "o" är inte jag. Men jag fattar allt för en gångs skull! Och ni måste ha kollat på "The constant gardener", som jag såg i min ensamhet igår. Men najs inlägg, höhö. Puss!

Anonym sa...

OBS! Jag hade en dålig hår- fejs- och utseendedag. Bara så att alla vet det. Nu sticker jag till FT, bye bye!