lördag 15 augusti 2009

DET HÄR VET DU INTE OM


jag tar inga lugnande tabletter
jag läser Harry Potter och hoppas att
gråten snart ska ebba ut
att tankarna ska skingras för ett tag
och svepas bort med sömnen

jag vandrar över gårdsplanen på höga klackar
vingligt i en hemsydd kjol
mot lagårdsdörren, husvagnsdörren
mot min kusin som köper tusen böcker som hon aldrig läser
jag drömde vi var tolv år igen och läste nya böcker varje vecka
eller så var känslan verklig,
och bandet mellan oss starkare igen

jag tar inga tabletter alls,
förutom panodil de sista dagarna på kyrkogården
för att bulta ut huvudvärken ur huvudet
jag tar ett glas rödvin till
får höra att han har förrått min hemlighet
ser i blicken att han också vet att det är precis ett år sedan
konserter/kvällar -hjärtat som aldrig har varit mera levande

jag lägger mig ner igen
får höra att du dricker hemmablandade drinkar och försöker glömma allt igen
jag kan inte slita blicken från dig
men det spelar ändå ingen roll,
mina broar, mina skepp är brända
hela min stad och hela min horisont har brunnit upp i varje fall
och det enda jag kan göra är att lägga mig på rygg igen
vänta in mitt liv

det du inte vet om: mina nätter och smärtan över att förlora dig, dig och återigen dig

Inga kommentarer: